یزدفردا: تمرکز این قوانین بیشتر بر اطلاعات حساسی است که توسط کاربران منتشر می‌شود.

به گزارش یزدفردا: چین با اجرای قوانین جدید، محدودیت‌های شرکت‌های اینترنتی این کشور را بیش‌ازپیش تشدید می‌کند. درواقع چین قانون موسوم به «اسرار دولتی» (State Secrets Law) را پس از حدود یک دهه، به‌روز کرده است تا کنترل بیشتری بر شرکت‌های مختلف ازجمله غول‌های رسانه‌های اجتماعی مانند بایت‌دنس، تنسنت و ویبو اعمال کند. تمرکز این قانون بیشتر بر اطلاعات حساسی است که توسط کاربران منتشر می‌شود.

براساس گزارش BBC، چین از «اپراتورهای شبکه» می‌خواهد تا بر اطلاعاتی که کاربران به‌اشتراک می‌گذارند، نظارت کند. این قوانین همچنین بر نحوه حذف پست‌ها، ذخیره سوابق و گزارش‌دهی به مقامات تأکید دارد. البته به گفته برخی کارشناسان، این قانون بسیار مبهم است و باعث می‌شود مردم در هر زمانی ندانسته آن را زیر پا بگذارند.

قوانین جدید چین برای کنترل رسانه‌های اجتماعی

«رایان میچل»، استاد حقوق در هنگ‌کنگ درباره اجرایی‌شدن این قوانین می‌گوید: «درحالی که شرکت‌های اینترنتی در چین درحال‌حاضر تحت قوانین سختگیرانه‌ای قرار دارند، این تغییرات استاندارد جدیدی را برای نظارت فعال ایجاد می‌کند.»

قوانین بازنگری‌شده همچنین اطلاعات حساس را بازتعریف می‌کند، چراکه شامل «اسرار کار» یا اطلاعات مربوط به تصمیم‌گیری سازمان‌های دولتی نیز می‌شود که می‌تواند به‌ویژه برای روزنامه‌نگاران، ازجمله خبرنگاران خارجی، مشکل‌ساز باشد. تایوان نیز درباره قوانین جدید ابراز نگرانی کرده و گفته است که چنین قوانینی می‌تواند بازدیدکنندگانی را که از این کشور به چین می‌روند، در معرض خطر قرار دهد.

مقررات جدید درحالی اعمال می‌شود که غول رسانه‌های اجتماعی تیک‌تاک و مالک چینی آن یعنی بایت‌دنس در ایالات‌متحده با لایحه ممنوعیت این اپلیکیشن روبه‌رو هستند. بااین‌حال به‌نظر نمی‌رسد که قوانین جدید چین در جهت نظارت بر فعالیت‌های خارج از کشور شرکت‌های چینی باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا